Monday 24 October 2011

Buah Rambutan


Antara buah-buàhan yang digemari di rantau ini ialah rambutan. Rambutan berasal dari Malaysia dan tergolong dalam famili Sapindaceae. Buahnya diselaputi bulu atau rerambut dan kerana itu diberi nama rambutan. Isinya berjus,beraroma dan manis rasanya. Kebanyakannya dimakan terus walaupun buah ini boleh ditinkan dan dibuat jem.
Klon yang ditanam mempunyai isi yang lekang daripada biji. Pokok yang ditanam daripada biji varieti yang tidak terpilih mempunyai isi buah yang tidak lekang, walaupun kebanyakannya manis dan berjus. Terdapat sebanyak 200 klon yang telah didaftarkan di Malaysia, kebanyakannya mempunyai buah yang berwama merah. Antara klon yang popular masa kini ialah RI34. RI56, RI6I, RI62, RI68, RI85 dan RI90. Hanya klon RI56 mempunyai kulit buah berwarna kuning dan dike- nali sebagai ‘rambutan gading’. Klon- klon lain mempunyai buah yang berwarna.

Pokok rambutan dibiakkan secara tampang dengan teknik cantuman mata tunas. Pokok cantuman mula berbuah 2′/2 tahun selepas ditanam.
Pokok rambutan berbunga dan berbuah mengikut musim. Musim buah ialah dua kali setahun, iaitu musim buah utama pada bulan Jun hingga Ogos dan sekali lagi pada bulan Disember hingga Januari. Pada musim utama, pokok rambutan berbuah lebat dan buah-buah yang bergantungan kelihatan begitu menarik sekali. Pokok rambutan cantum rendang dan bersaiz sederhana (12-25 m tinggi) dan agak padat Daun-daunnya jenis majmuk pinat mengandungi dua hingga empat pasang anak daun yang tersusun berselang pada rakis. Bunganya dikeluarkan dalam jambak di hujung ranting dan juga di sisi. Jambak bunga ini tegak tetapi bercabang-cabang. Bunganya kecil, berbulu halus dan berwama kehijauan. Bunga rambutan berseks tunggal. Pokok jantan hanya mengeluarkan bunga jantan atau staminat. Pokok rambutan yang ditanam adalah hermafrodit Pokok hermafrodit yang menjadi buah.
Buah rambutan berbentuk bulat atau lonjong sedikit Buah muda berwama hijau, tetapi yang masak berwama merah cerah atau kuning mengikut jenis. Kulitnya yang agak tebal diselaputi bulu-bulu lembut Isi yang dimakan berwarna putih jernih atau kekuningan dan lembut Bijinya bujur panjang atau elips dan berwarna perang pucat.

No comments:

Post a Comment